Arkitektonisk prosjektering

kyrkjetorget

grindbygg

lokomobilhuset

 

bolig bjørn loe

bolig solevåg-finholt

kommunale boliger Ørskog

bolig ribe-myren

 

arkitektoniske gester

 

Arkitektonisk planlegging

ytre hareid hamn

hareidsmyrane

vi formar staden vår

i kulturlandskapet

 

Undervisning

bergen arkitektskole

ålesund kunstskole

 

Kunstprosjekter

flyktig topografi - Stavanger

flyktig topografi - Molde

gjensyn Veiholmen

sosiale orienteringer - Oslo

sosiale orienteringer - Veiholmen

installasjoner i landskap

 

Info

om

kontakt

lenker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et av Møre og Romsdal arkitektforenings prosjekt i Arkitekturens år 2011, initiert og gjennomført i regi av foreningsstyret.

 
   

Et tradisjonelt sunnmørsk grindbygg plassert i en uvant og publikumsnær situasjon (jugendbyen i Ålesund sentrum) og med en overraskende og nysgjerrighetspirrende taktekking. Et felles tema for MAF sine prosjekt i 2011 var «nærhet til arkitektur». Kombinasjonen av det velkjente byggesystemet med tre enkle stolpepar bundet sammen i grinder og en gjennomtenkt aktiviserende romlig regi vekket interesse og undring hos tilreisende og fastboende som passerte forbi eller gjennom kvartalet på vei til eller fra sine gjøremål.

 

Bygningen sto oppført i Kulturkvartalet sommeren 2011 i gaterommet mellom Jugendstilsenteret og Kunstmuseet Kube. Prosjektet løp parallelt med utstillingen Norwegian Wood i Kube og ble gjennomført i forståelse med kunstmuseet.

 

Styret i arkitektforeninga tok initiativ til prosjektet. Lærer, kulturformidler og håndverker Asgeir Kvernberg laget byggesystemet for oss i løpet av vinteren og våren. Konstruksjonen ble reist på dugnad i foreningen under Asgeirs ledelse og kulturhistoriske formidling. Vi utfordret Steni AS til å levere en nødvendig mengde plater til tekking og kledning ut fra restlageret sitt. Vi ga Steni en grov antydning av fargeskalaen vi ønsket.

 

Styret utviklet idèen med meg som leder i MAF og pådriver i prosjektet. Sammen med Jon Eirik Jerve var det min oppgave å finne og avklare en plassering som fungerte optimalt etter intensjonen. En diagonal forskyving av de «påkledte» flatene på konstruksjonen ble, slik jeg så det, avgjørende for at et ellers dødt gaterom virket inviterende og ble et rikere bruksrom i tre måneder. Tilfanget av taktekkingsplater var gitt da vi startet monteringen. Ordning av platene i forhold til hverandre måtte gjøres på stedet. Jeg komponerte takflatene nærmest som en improvisasjon etter hvert som vi monterte platene med de ulike fargene.